آخرین اخبار
کد مطلب: 124162
روزنامه کيهان در ستون اخبار ويژه خود نوشت:
کنايه کيهان به ظريف و روحاني درباره تعهدات آمريکا
تاریخ انتشار : 1395/07/10 11:40:12
نمایش : 3556
پس از سخنگوي وزارت خارجه آمريکا، وزير انرژي اين رژيم اعلام کرد «ما به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده ايم.»
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛
ارنست مونيز گفت آمريکا به تمامي تعهدات خود در چارچوب توافق هسته اي عمل کرده و دليلي ندارد که ايران ادعا کند آمريکا براي رفع تحريم ها اقدام لازم را انجام نداده است.
 
به گزارش راديو فردا «حسن روحاني رئيس جمهوري ايران در مجمع عمومي سازمان ملل تأکيد کرد که دولت آمريکا تمامي تعهدات خود براساس توافق هسته اي را عملي نکرده است. چنين گلايه اي در روزهاي گذشته در سخنان محمد جواد ظريف وزير امور خارجه و علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي، نيز بازتاب داشت، و حتي آقاي صالحي هشدار داد که عدم لغو کامل تحريم ها مي تواند آينده برجام را به خطر بيندازد. با اين حال وزير انرژي آمريکا، در يک نشست خبري در حاشيه اجلاس سالانه آژانس بين المللي انرژي تأکيد کرد که «آن بخش از تحريم ها که طبق توافق سال گذشته قرار بود لغو شود، لغو شده اند. تعهد ما اين بود و اين عملي شده است.»
 
مونيز مدعي شد «اينکه در نتيجه لغو اين تحريم ها شرکت و بانک هاي خارجي در ايران سرمايه گذاري خواهند کرد و يا نه در اختيار دولت آمريکا نيست و خود اين مؤسسات بايد در اين مورد تصميم گيري کنند.»
وي اين را هم گفته که «دولت آمريکا حتي از تعهدات خود نيز فراتر رفته است».
 
با توجه به موضع صريح دولتمردان آمريکا پس از سخنان آقايان روحاني و ظريف در نيويورک، پرسش مهم اين است که خبر رئيس جمهور مبني بر اعتراض و تذکر کميسيون مشترک برجام به آمريکا به خاطر بدعهدي هايش، در عالم واقع واجد چه ويژگي و ارزشي مي تواند باشد؟ يعني حالا که آمريکا در پاسخ مدعي است حتي فراتر از تعهداتش عمل کرده- که نکرده و تحريم هاي اصلي سرجاي خود باقي است- بدعهدي اين رژيم چگونه جبران مي شود و مکانيزم «راستي آزمايي» تعهدات آمريکا و «ضمانت الزام اين رژيم به اجراي تعهدات» کدام است؟ آقاي روحاني حتي گفته بود «آمريکا قول داد به تعهداتش عمل کند».
 
اهميت اين مسئله از آن جهت است که آقاي ظريف در شوراي روابط خارجي آمريکا به عدم توازن موجود در برجام- که از يک سال پيش مورد اعتراض کارشناسان منطقه بود- اذعان کرد و گفت «آنچه که از ايران بعنوان يک طرف اين توافقنامه انتظار مي رود پايبندي به تعهدات هسته اي خود در چارچوب اين توافقنامه و راستي آزمايي اين پايبندي از سوي آژانس بين المللي انرژي هسته اي است که اين راستي آزمايي ها صورت گرفته و آژانس بطور مکرر بر پايبندي ايران صحه گذاشته است. اما در مورد آمريکا بعنوان يکي از طرف هاي ديگر برجام اين تلاش تاکنون تقريباً از امضاي پاي اسناد اين توافقنامه از سوي رئيس جمهوري و وزير امور خارجه اين کشور فراتر نرفته و ما شاهد هيچگونه تلاش واقعي از سوي مقام هاي کاخ سفيد در اين رابطه نبوده ايم».
 
وي تأکيد کرد: «8 ماه پس از برجام به خاطر تهديدهاي آمريکا هيچ بانک بزرگ اروپايي با ايران کار نمي کند.»
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس